KÖPVILLKOR
Konsumentköplagen (1990:032) och Lag om konsumentskydd (2000:274) vid distansavtal och hemförsäljningsavtal (Distanshandelslagen) innehåller utförliga i allmänhet tvingade regler om dina rättigheter som konsument. Oavsett hur du handlar hos oss är nedanstående köpvillkor komplement till dessa lagar och är de bestämmelser som gäller mellan Jonna och dig.
TILLÄMPLIG LAG OCH TVIST
Avtalet gäller under svensk lag. Tvist rörande tolkning eller tillämpning av dessa Villkor skall tolkas i enlighet med svensk lag.
Vid en eventuell tvist följer Jonna AB beslut från Allmänna reklamationsnämnden. Allmänna reklamationsnämnden kontaktas via www.arn.se alternativt adress Box 174, 101 23 Stockholm.
TRÄFFANDE AV AVTAL
Vid beställning, via Internet, träffas avtal om köp när du väljer att slutföra betalningen i kassan. Orderbekräftelse genereras sedan automatiskt utan manuell översyn. Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. uppenbart felaktigt pris eller tryckfel) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering eller anser att produktinformationen är felaktig får du självklart välja att avboka din order utan kostnad. Vi förbehåller oss även rätten att inte genomföra en beställning om t.ex. varan är slut i lager eller vid tekniska problem.
ÅNGER & RETURER
Från det att du mottagit dina varor gäller 14 dagars ångerrätt. Du kan antigen ångra hela din order, eller enstaka varor om dom inte skulle vara till belåtenhet.
Villkor för ångerrätt
För att nyttja ångerrätten behöver du meddela oss inom ångerfristen på 14 dagar och du behöver skicka tillbaka varorna du ångrat inom 14 dagar från att du har meddelat oss.
För större varor som t.ex. cyklar, elcyklar och lådcyklar, behöver du kontakta oss först för att få hjälp med din retur, se mer information nedan.
Du har även rätt att använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt, vill du använda den kan du ladda ned blanketten på länken ovan.
Retur av cykel kan antingen ske i butik eller med upphämtning
Med upphämtning
För att vi ska hämta upp din cykel hos dig behöver du kontakta oss på hej@jonnabike.se och ange nedanstående uppgifter
– Ordernummer
– Vilka artiklar från ordern som önskas returneras
– Anledning till returen
– Om du önskar att vi bistår med returfrakten eller om du vill hantera den på egen hand
Därefter hör vi av oss med närmare instruktioner kring returen samt bekräftar att vi tagit emot ditt beslut om att nyttja din ångerrätt.
Returfrakt kostar 795 kr för cyklar och elcyklar och 1295 kr för lådcyklar.
Önskar du själv ombesörja fraktkostnaden för returen ska den skickas till:
Jonna AB
Verkstadsvägen 25
791 45 Falun
Ange tydligt ditt namn och ordernummer på paketet.
Villkor för returer:
– Varan eller ordern ska skickas tillbaka i sin originalförpackning, oskadad och i oanvänt skick
– Du har rätt att undersöka varan, men inte mer än nödvändigt för att se dess egenskaper och funktion. Cyklar får provcyklas max 5 km innan dom anses som använda och ångerrätten upphör.
– Risken för transportskador står avsändaren för, dvs du som kund, fram tills att vi mottagit returen.
– Om varan skickas med egen fraktlösning till ovan nämnda adress kan paketet INTE skickas mot Postförskott//Efterkrav eller som rekommenderat brev.
LEVERANSADRESS
Leveransadress eller leveranssätt kan ej ändras efter lagd order.
LEVERANSSÄTT
Hemkörning: För hemleveranser inom Sverige samarbetar vi med Schenker. Transportören kommer att avisera för val av leveransdag och tid via sms när leverans närmar sig. Leveransen sker dagtid.
EJ UTLÖSTA ORDER
Löser du inte ut ditt paket debiteras du för sändningar med cykel 495 kr och andra paket 295 kr för tillkomna frakt- och administrationskostnader.
GARANTIER
Cyklarna har 6 månaders funktionsgaranti. För att utnyttja garantin måste du göra en garanti/reklamations förfrågan till kundtjänst. Är den inte godkänd innan du t.ex. besökt en verkstad kan vi tyvärr inte betala ut någon ersättning. Ej åtgärdade problem kan få följdfel vilket då inte täcks av garantin. Garantin gäller inte underhåll, periodiska kontroller, skador som uppstått på varan genom felaktig användning eller hantering.
Garantin gäller inte alltid. Vid nedanstående punkter kan kunden inte kräva att garantin ska gälla:
Kunden har inte följt skötsel- och serviceanvisningar.
Fel som beror på normalt slitage omfattas inte av garantin. Vänligen notera att vissa delar av en cykel eller annan utrustning (exempelvis däck, bromsbelägg och kedja) slits snabbare än andra under normal användning. Sådan förslitning är inte att betrakta som ett garantifel.
REKLAMATION
Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och Jonna eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Jonnahar givit, kan varan reklameras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Du kan reklamera fel på produkten i upp till tre år från inköpstillfället. Reklamationsrätten påverkas inte av eventuell garanti. Du ska reklamera inom skälig tid från att felet upptäcktes. Reklamerar du inom två månader räknas det alltid som inom skälig tid.
Tillvägagångssätt Reklamation
För att göra en reklamation måste du göra en reklamationsförfrågan till kundtjänst genom att maila oss till hej@jonnabike.se och förse oss med följande information: ordernummer, betalningsreferens som kvitto/orderbekräftelse, foto eller videodokumentation på skadan samt anledningen till din reklamation. Beskriv gärna problemet mer utförligt för att vi ska kunna hjälpa dig så bra som möjligt.
Om du vill reklamera en komponent, till exempel en kedja, är det viktigt att du inväntar vårt godkännande innan något byte sker. Ett byte får inte göras hos verkstad förrän vi har bekräftat att reklamationen är godkänd och att du kan gå vidare med bytet. Även om vi ber dig besöka en verkstad för att få ett utlåtande, innebär det inte att reklamationen automatiskt är godkänd. Verkstaden kan ge sin bedömning, men det är vi som slutligen avgör om reklamationen godkänns. Inga åtgärder får alltså vidtas innan vi har lämnat ett skriftligt intyg på att reklamationen är godkänd.
Vid en godkänd reklamation (dvs. att varan är felaktig) kommer Jonna i de flesta fall hämta upp den redan levererade varan, reparera den och leverera tillbaka. Vid en godkänd reklamation står vi för kostnader direkt relaterade till reklamationen. Det är dock viktigt att notera att vi inte ersätter eventuella kringkostnader som konsumenten kan ha, såsom resor till en verkstad eller ombud, endast ersätter skäliga kostnader som konsumenten kan ha haft. I de fall Jonna bedömer att åtgärden är betydligt billigare eller skäligare att utföras hos en lokal service partner, så kommer konsumenten bli ombedd att lämna in varan till anvisad verkstad.
HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
Vi hanterar personuppgifter enligt Dataskyddsförordningen GDPR. Vi begär endast den information som krävs för att kunna hantera din order och dig som kund på bästa sätt. Informationen hanteras endast av oss och de partners som krävs för att kunna hantera genomfört köp, order, leverans samt ev försäkring. Exempelvis är det i vårt fall Stripe som hanterar betalningarna, vi som hanterar din order och våra leverantörer som skickar ut varorna med något av våra transportbolag. Du som kund kan begära att få: – ett utdrag av registrerade uppgifter – era registrerade uppgifter ändrade – registrerade uppgifter raderade Vi sälja inte vidare, förmedla eller lämna ut era uppgifter till obehöriga. När du genomför ett köp i vår kassa samtycker du till att vi får använda dina angivna adressuppgifter. Detta enligt dessa villkor samt Stripes. Detta för att kunna hantera och leverera din order. Vissa adressuppgifter kommer att behöva förmedlas till våra leverantörer och transportbolag. Vi behåller dina uppgifter i 3 år för att kunna hantera ev returer eller reklamationer.
VALUTA
Alla försäljning sker i kr (SEK) eller € (EUR) och inkluderar moms.
BESTALNINGSALTERNATIV
Jonna samarbetar med Stripe och Klarna för att hantera transaktioner. Detta ger både dig som kund och oss som företag trygghet. Klarna har flera olika betalningsalternativ, där du bl.a. kan välja faktura, delbetalning, kortbetalning, banköverföring eller köp nu, betala senare.
Jonna AB
559249-1541
hej@jonnabike.se